هزینه های وب سایت چقدر است ؟ داشتن یک وب سایت چقدر هزینه دارد؟ راه اندازی وب سایت چه هزینه هایی دارد و مقدار این هزینه ها چقدر است ؟ اینها سوالاتی است که اعلب پرسیده میشود و در جواب باید بگویم هر وب سایت بطور معمول ۴ نوع هزینه دارد :

۱- هزینه ثبت نام دامنه یا domain : این یعنی آدرس وب سایت شما چیزی شبیه www.kiaweb.com یا www.kiaweb.ir این هزینه سالانه پرداخت میگردد . هزینه دامنه های با پسوند IR سالانه در حال حاضر (سال ۹۵) حدود ۶-۱۴ هزار تومان است! هزینه دامنه با پسوند COM سالانه حدود ۱۰ دلار است . پسوند های دیگر نیز برای دامنه وجود دارد مانند NET – ORG – INFO – و … که هزینه های متفاوتی دارند.

۲- هزینه میزبانی یا HOST : این یعنی فضایی که اطلاعات سایت خود مانند نوشته ها و فیلم ها و عکس و … را در آن قرار میدهید. این هزینه هم سالانه پرداخت میگردد و معمولا بر اساس مقدار فضایی که مورد نیاز شما هست مبلغ اعلام میگردد مثلا یک هاست ۱۰۰ مگابایتی ممکن است هزینه ۱۰ دلار در سال داشته باشد (خودتان به تومان تبدیل کنید!) البته قمیت میزبانی بجز حجم به شدت به کیفیت پشتیبانی که شرکت ارائه دهنده هاست به شما میدهد ارتباط دارد. ممکن است یک شرکت هاست را ۵ دلار قیمت بدهد اما پشتیبانی خوبی نداشته باشد و یک شرکت همان مقدار هاست را ۲۰ دلار قیمت بدهد اما در هر ساعت از شبانه روز کارشناسان شرکت آماده ارائه خدمات به شما باشند. بطور کلی دو نوع هاست ارائه میشود هاست با سیستم عامل ویندوز و هاست با سیستم عامل لینوکس.

۳- هزینه طراحی سایت : طراحی وب سایت قسمت اصلی هزینه سایت شما را در بر میگیرد . هزینه طراحی وب سایت یکبار پرداخت میگردد مگر آنکه بخواهید طراحی سایت خود را تغییر کلی بدهید . هزینه طراحی وب سایت بسیار متنوع است و در حال حاضر میتوان از ۱۵ دلار به بالا سفارش طراحی سایت داد. اینکه چه امکاناتی بخواهید در سایتتان داشته باشید و چه سطح کیفیت گرافیکی و طراحی مد نظر شما باشد و چقدر سایت بشکل بهینه برای موتور های جستجو طراحی شده باشد (SEO) بر روی قیمت تاثیر دارد . اما بطور معمول یک سایت معمولی اطلاع رسانی نه چندان پیشرفته از نظر گرافیک حدود ۱۰۰ دلار هزینه دارد . با حدود ۲۵۰-۳۰۰ دلار میتوانید انتظار سایت معمولی اما زیبا داشته باشید برای داشتن وی سایت فروشگاهی خوب و با امکانات ارسال پیامک و … حدود ۸۰۰-۱۰۰۰ دلار برایتان آب میخورد!

سایت بصورت کلی به دو شکل داینامیک و استاتیگ طراحی میشوند که امروزه بیشتر سایت های داینامیک هستند که پنل مدیریتی دارند و به شما امکان میدهند محتوای سایت را تغییر بدهید.اغلب سایت ها با نرم افزارهای مدیریت محتوای اپن سورس (که معمولا رایگان هستند) طراحی و بهینه سازی میشوند. و هزینه ای که پرداخت میکنید در واقع هزینه طراحی قالب و خصوصی سازی و بهینه سازی می باشد.

اگر بخواهید نرم افزار سایت برای شما نوشته شود بجز هزینه طراحی قالب و خصوصی سازی و بهینه سازی باید هزینه برنامه نویسی را هم بپردازید که هزینه به تنهایی میتواند چند صد تا چند هزار دلار باشد.

۴- هزینه نگهداری و به روز رسانی سایت : امروزه اکثر سایت ها بصورت داینامیک طراحی میشوند و به صاحب سایت پنل مدیریتی داده میشود که از طریق آن میتواند محتوای اولیه سایت (آدرس تلفن عکس و..) را تغییر بدهد یا محتوای جدید به آن اضافه نماید (افزودن اخبار – محصولات – تصاویر و اسلاید ها و …) اما انجام همین کار نیاز به زمان و توان فنی (هرچند کم) دارد اگر بخواهید میتوانید خودتان این کارها را انجام بدهید و هزینه ای که میپردازید وقت شماست ! یا اینکه فردی را استخدام میکنید تا این کارها را برای شما انجام بدهد. معمولا برای این مدل کارها یا بصورت پروژه ای یا بصورتی ساعتی قرارداد بسته میشود. مثلا درج ۱۰ خبر یا محصول در سایت یا هزینه ۱۰ دلار! این کار میتوانید در محل شرکت شما انجام بشود که در این صورت معمولا انجام دهنده کار هزینه رفت و آمد و وقتی که در رفت و آمد صرف میشود را هم محاسبه میکند!(خوبی این روش آن است که خودتان بالای سر کار هستیدو ناظر به انجام کار می باشید.) روش دیگر بصورت دورکاری است، شخصی که قرار است سایت را به روز رسانی نماید در منزل یا شرکت خودش کار را برای شما انجام میدهد. خوبی این روش هزینه کمتر آن است و اینکه در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است کار انجام شود، محل شرکت شما هم اشغال نمیشود!

نکته : قیمت ها را به دلار نوشتم تا در آینده هم قابل استفاده باشد!

امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد و یکی از اصلی ترین سوالات افرادی که میخواهند وب سایت سفارش بدهند را داده باشم. چنانچه سوال یا نظر دارید میتوانید در قسمت نظرات همین مطلب بنویسید یا در گروه تلگرام ما عضو شوید و سوال خود را بپرسید (برای عضویت در گروه تلگرام کیاوب اینجا کلیک کنید)

این مطالب را هم بخوانید : انتخاب دامنه – نکاتی مهم در انتخاب دامنهمیزبانی وببهینه سازی سایت، سئو، افزایش رنکینگ گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *