سئو چیست؟ بهینهسازی موتور جستجو (SEO) به روشهایی اشاره دارد که برای بهبود جایگاه وبسایت در نتایج جستجوی صفحات موتور جستجو (SERPs) در سایتهایی مانند گوگل، یاهو یا بینگ استفاده میشوند. ایجاد یک استراتژی سئو برای کسبوکارتان میتواند به جذب ترافیک مصرفی برای وبسایت و همچنین افزایش فروش و درآمدتان کمک کند.
برای ایجاد استراتژی سئو، در اینجا کمی دربارهی پسزمینه و فهم موتورهای جستجو مانند گوگل توضیح میدهیم و بررسی میکنیم که چگونه از معیارهایی برای رتبهدهی اورگانیک به جایگاه وبسایتها استفاده میکنند.
هدف موتور جستجو این است که نتایج بیطرفانهای برای شما فراهم کند تا اطلاعاتی را که لازم دارید، با بیشترین سرعت و دقت ممکن دراختیار شما قرار دهد. برای انجام این کار موتورهای جستجو قادر هستند، همهی اطلاعات آنلاین را تشخیص بدهند و آنها را با توجه به کیفیت و ربطشان رتبهبندی کنند. زمانیکه موتورهای جستجو وبسایتها را در یک جستجوی اورگانیک رتبهدهی میکنند، صدها عامل دخیل هستند. شگفتآور است که آنها میتوانند میلیاردها داده را در کمتر از ۰٫۵ ثانیه تحلیل کنند! فعالیتهایی که برای بهینهکردن وبسایتتان انجام میدهید، تأثیر مستقیمی برروی رتبهی سئوی سایت شما دارد. اجزایی مانند برچسب H1، واژههایی که در توضیح متا استفاده میکنید، محتوا و تکرار کلیدواژهها، پایاپیوندها و پیوندهای ورودی برخی از مواردی هستند که میتوانید برای بهبود رتبهی سایتتان از آنها استفاده کنید.
در این مقاله این اجزا و ربط آنها را به موتور جستجویی که بیشتر استفاده میشود، یعنی گوگل بررسی میکنیم:
برچسب H1: عنوانهای بزرگتری هستند که برای تیتردادن به محتوا استفاده میشوند. برای مثال H1 برای این مقاله تیتر «سئو چیست؟» است. این مقاله ممکن است زمانیکه فردی کلیدواژهها موجود در برچسب H1 مانند «سئو» را جستجو کند، در نتایج گوگل بالا بیاید. مطمئن شوید که برچسب H1 شما به کلیدواژههایی که میخواهید برای آنها نمایش داده شوید، مرتبط است.
تکرار کلیدواژه: تعداد دفعاتی است که کلیدواژهای که مخاطب شما جستجو کرده است، در وبسایت شما تکرار شده است. مطمئن شوید که کلیدواژههای شما نهتنها در برچسب H1، بلکه در متن محتوایتان نیز ذکر شده است. درحالیکه میخواهید کلیدواژهها را بهخوبی تکرار کنید، مراقب باشید که محتوا از آنها اشباع نشود. بهیاد داشته باشید که گوگل استفاده از کلیدواژههای مترادف را نیز درنظر میگیرد.
توضیح متا: این توضیحی است که شما برای موتور جستجو در برچسبهایmeta> html> فراهم میکنید. توضیح متایی که برای وبسایتتان استفاده میکنید، باید شامل کلیدواژهای باشد که میخواهید مخاطبان را برای جستجوی آن هدف قرار دهید.
پایاپیوندها: این مورد به لینکهای URL دائمی ارجاع میدهد که مختص وبسایت شما هستند. قراردادن کلیدواژهها در این پایاپیوندها برای قرارگرفتن در رتبهبندی بالاتر در گوگل مفید است. برای مثال، اگر شما یک وبسایت باغبانی دارید و میخواهید مصرفکنندههایتان کلیدواژهی «محصولات چمن» را پیدا کنند، روش بهینه برای شما این است که صفحهای با پایاپیوندی مانند http://www.gardening.com/lawn-products داشته باشید.
پیوندهای ورودی: این مربوط بهزمانی است که وبسایتهای دیگر با فراهمکردن URL وبسایت شما برای بینندگانشان به وبسایت شما ارجاع میدهند. برای مثال، اگر شرکت «فوربز» در وبسایت خود به کسبوکار شما اشاره کند و شامل پیوندی برای خوانندگان خود باشد که وارد وبسایت شما شود، این یک پیوند ورودی محسوب میشود. هرچه پیوندهای ورودی بیشتری داشته باشید، شانس اینکه در کلیدواژههای مورد نظر جایگاه بهتری پیدا کنید، بیشتر خواهد بود. اما منبع پیوندهای ورودی نیز عاملی است که در رتبهبندی نقش بازی میکند. گوگل برای کیفیت منابعی که پیوندهای ورودی شما از آن میآیند، ارزش قائل است و هرچه منبع آن بزرگتر باشد (برای مثال فوربز، نیویورک تایمز، آدرسهای دولتی و غیره) شانس اینکه در جستجوی گوگل رتبهی بالاتری داشته باشید، بیشتر است. توجه داشته باشید که خرید پیوندهای ورودی از وبسایتها، سئوی غیرقانونی درنظر گرفته میشود و توصیه نمیشود.